W dniach 19-20 września 2019r. uczniowie klasy 2a wzięli udział w kilku projektach naukowych w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki. W pierwszym dniu zajęcia odbywały się w Instytucie Agrofizyki w Lublinie:

Nauka też sztuka, czyli jak z kuchni zrobić laboratorium!

Dzieci z różnych substancji dostępnych w kuchni czy domowej apteczce przeprowadzały eksperymenty. Zbudowały urządzenie do pomiaru pH, lampę z tańczącymi kuleczkami, robiły szaloną pianę, sprawiły, że jajko dało się włożyć do butelki. Każdemu dało się zrobić szaszłyk z nadmuchanego balonu.

W magicznym świecie materiałów sypkich.

W czasie pokazu dzieci obserwowały ciekawe zjawiska zachodzące w materiałach sypkich znajdujących się w kuchni (sól, mąka, kasza) lub na podwórku (piasek, żwir). Materiały te zachowywały się czasem jak płyn, czasem jak ciało stałe. W doświadczeniach zaprezentowano zjawisko tarcia zewnętrznego i samosegregacji oraz dziwne zachowanie magicznego piasku. Nam spodobała się tańcząca ciecz nienewtonowska.

Zobaczyć temperaturę, czyli niemożliwe staje się możliwe.

Na tych zajęciach uczniowie poznali zasadę działania kamery termowizyjnej, której praca wykorzystuje promieniowanie podczerwone. Mogli zobaczyć, dzięki niej, to co ciepłe. Doświadczyli możliwości zastosowania kamery do bezdotykowego pomiaru temperatury wody. Poznali też jej ograniczenia w doświadczeniu z szybą, która „zasłaniała” ciepło. Oglądanie siebie i kolegów okiem kamery termowizyjnej wywoływało wiele radości.

Skąd się bierze prąd?

Czym jest prąd elektryczny? Czy można wytworzyć go samodzielnie z codziennie używanych przedmiotów? Co przewodzi prąd? Czy da się pisać przy jego pomocy? Na warsztatach dzieci poznały odpowiedzi na te pytania. Różne doświadczenia ułatwiły zrozumienie, skąd się bierze prąd w naszych domach, były też wskazówką, jak bezpiecznie obchodzić się z urządzeniami elektrycznymi.

Nie wszystko złoto co się świeci.

Na ostatnich zajęciach tego dnia uczniowie poznali zjawiska fluorescencji i chemiluminescencji na przykładzie różnych związków chemicznych spotkanych w domu (proszek do prania, gazety). Zjawisko fluorescencji (świecenia różnych przedmiotów i roślin) obserwowali dzięki użyciu lampy UV. Chemiluminescencja polega na wydzielaniu się światła po wpływem reakcji chemicznych. Przekonali się o tym dzięki świecącym pałeczkom, które dostali na pożegnanie. W drugim dniu zajęć dzieci odwiedziły Uniwersytet Przyrodniczy oraz UMCS: Brały udział w zajęciach:

Co się kryje w żywności? Zapraszamy do laboratorium!

Co jest dla nas zdrowe? Co warto jeść codziennie? W jaki sposób cola wpływa na nasze kości i zęby? Czego szukać na opakowaniach żywności, by nie kupić „kota w worku”? Czy w płatkach śniadaniowych ukrywa się cukier? Na Wydziale Nauk o Żywności i Biotechnologii UP uczniowie przeprowadzili kilka doświadczeń, by poznać odpowiedzi na powyższe pytania. Dowiedzieli się, które produkty spożywcze są dla nich najlepsze. Byli zaskoczeni, ile ukrytego cukru zjadają codziennie. Postanowili z uwagą czytać opakowania ich ulubionych produktów.

Kanapkowy zawrót głowy.

Warsztaty kulinarno-edukacyjne dostarczyły dzieciom ciekawych informacji dotyczących prawidłowego odżywania oraz budowy piramidy żywienia. Najprzyjemniejsza była część praktyczna, kiedy z pomocą dietetyka, robiły z przygotowanych składników kanapki. Potem z przyjemnością zjadły swoje kanapkowe arcydzieła.

Polub magię chemii.

Na Wydziale Chemii UMCS naukowcy ze Studenckiego Koła Naukowego przygotowali pokazy chemiczne. W ciekawych doświadczeniach sprawili, że kwiaty zmieniły kolor, a wata zapaliła się bez użycia zapałek. Wybuchy ognia lub dymu były bardzo atrakcyjne. Polubiliśmy chemię.

Slime.

Na warsztatach chemicznych Uniwersytetu Dziecięcego UMCS, które odbywały się w Bibliotece Głównej najpierw dowiedzieliśmy się, co to jest polimer. Z otrzymanych składników, dokładnie wykonując polecenia, każdy zrobił sobie kolorowego oraz magicznego slime. Postanowiliśmy zostać naukowcami! To super ciekawe! (JL)

KLASA 2A NA LUBELSKIM FESTIWALU NAUKIPokaż galerie