Obecna sytuacja w kraju zmusiła nas wszystkich do zmiany sposobu życia, chroniąc przede wszystkim zdrowie, zaś przed edukacją postawiła nie lada wyzwanie.

Ministerstwo zachęca do zdalnego nauczania poprzez różnego rodzaju platformy, które z pewnością przyczynią się do współpracy pomiędzy uczniami i nauczycielami. Jest to ogromna pomoc dla nauczycieli, a baza pomysłów i współpraca z wydawnictwami napawa do organizowania lekcji on – line.

Trochę trudniej takie zajęcia prowadzić w klasach młodszych. Pamiętajmy, że dzieci w klasach I-III nie posiadają swoich kont e-mailowych, bazują jedynie na kontach prowadzonych przez rodziców. Nie każde dziecko ma również dostęp do komputera czy laptopa w dowolnej porze dnia, a mając starsze rodzeństwo często takim sprzętem po prostu musi się dzielić. Nie we wszystkich zajęciach i pracach pomogą też rodzice, bo nie każdy ma możliwość bycia z dzieckiem w domu. Co zatem zrobić?

A gdyby tak połączyć innowację z zabawą i przygotować materiały, które będą utrwalały materiał, podsumowywały poznane wcześniej treści, a jednocześnie pozwalały uczniom dobrze przy tym się bawić, dodatkowo w możliwym dla nich czasie?

Jest na to sposób. W klasie 2D od początku klasy pierwszej uczniowie wraz z wychowawczynią pracują na programie CLASS DOJO. Jest to platforma komunikacyjna szkoły, którą nauczyciele, uczniowie i rodzice codziennie wykorzystują, aby zbudować bliskie relacje poprzez udostępnianie tego, co jest przekazywane w klasie za pomocą zdjęć, filmów oraz wiadomości. Przede wszystkim po zalogowaniu rodziców, każdy uczeń staje się bohaterem klasy, w której dostaje punkty za aktywność, pracę na lekcji i wiele innych umiejętności, które nauczyciel wraz z dziećmi określi. Rodzic ma dostęp do konta ucznia i obserwuje poczynania dziecka poprzez komputer lub aplikację mobilną. Zachęcam do zapoznania się z pracą na tej platformie:

https://www.classdojo.com/pl-pl/about-v2/

JAK PRACUJEMY OBECNIE?

Rodzice dostają wiadomości przez dziennik elektroniczny oraz w wiadomości na Class Dojo,w których zawarty jest link z zadaniami do wykonania na cały tydzień. Link tworzony przez nauczyciela zawiera treści z podstawy programowe, zadania utrwalające materiał poprzez gry edukacyjne np. tabliczkę mnożenia, części mowy, czy treści przyrodnicze. Dzięki interaktywnym przyciskom na przygotowanej przez nauczyciela tablicy mogą obejrzeć film edukacyjną związany z omawianymi treściami, zaśpiewać piosenkę, czy potańczyć. Zadaną pracę w postaci nauki wiersza na pamięć, uczniowie nagrywają wraz z rodzicami i przesyłają przez Class Dojo, podobnie zdjęcia wykonanych prac plastycznych lub gotowe rysunki. Oczywiście na wykonanie tych prac mają więcej czasu. Oto przykład pracy zdalnej dla uczniów klasy 2D na bieżący tydzień:

https://view.genial.ly/5e6e04c3cab1370fbb7de686/interactive-image-interactive-image

Duży plus pracy w taki sposób, to pełne zaangażowanie ucznia, mniejsze rodzica i wielka radość z wysyłanych prac. Dodatkowo uczeń dostaje plan na cały tydzień z góry podzielony na każdy dzień. Zarówno uczniowie, jak i rodzice mogą zaplanować swój czas w taki sposób, aby nie kolidowało im to z własnymi obowiązkami.

Nie jest łatwo odnaleźć się w obecnej sytuacji, ale przekazując sobie pomysły na pracę zdalną z pewnością wypracujemy najwygodniejsze dla swojej klasy rozwiązania. (Małgorzata Dołęga)